Ενάντια στους διαχωρισμούς… Στηρίζουμε Χάφλπαφ

Η  ταινία «Φανταστικά ζώα και που βρίσκονται», που έρχεται το Νοέμβρη, έχει πρωταγωνιστή τον Νιουτ Σκαμάντερ, έναν μάγο από το Χάφλπαφ, έναν κοιτώνα που έχει υποτιμηθεί αρκετά. Αυτό άνοιξε τη συζήτηση για το τι είναι και τι δεν είναι τελικά οι Χάφλπαφ κι εμείς που τους αγαπάμε θέλουμε να συμμετέχουμε σ’ αυτή την κουβέντα, για να πούμε τι είναι για μας οι Χάφλπαφ, γιατί, δηλαδή, τους στηρίζουμε.

Όμως γράφοντας ένα τέτοιο κείμενο πρέπει αρχικά να ξεκαθαρίσουμε πως το διαχωρισμό των μαθητών του Χόγκουαρτς δεν τον θεωρούμε καλή ιδέα. Κι αυτό το λέμε για δύο λόγους. Ο πρώτος είναι ότι το να βάζουμε στον 11χρονο μάγο (στο μαγάκι, που λέει και μια μικρή φίλη μας) ταμπέλες για τον χαρακτήρα και τις ικανότητές του μας φαίνεται λάθος για την ανάπτυξη της προσωπικότητας και των δεξιοτήτων του. Δεν καταλαβαίνουμε καν πώς γίνεται να παρθεί μια τέτοια απόφαση, αλλά αυτό ας το αφήσουμε στο σοφό καπέλο της επιλογής (που, βέβαια, έχει τύχει να τα βρει μπαστούνια). Το σημαντικό, όμως, είναι πως αυτό το καπέλο τοποθετώντας τους μαθητές σε κοιτώνες τους λέει τι πρέπει να γίνουν. Όσο και να μιλάμε για υβριδικούς χαρακτηρισμούς τύπου Gryffinpuff και για ανθρώπους που ανήκανε στον ένα κοιτώνα αλλά είχαν τα χαρακτηριστικά του άλλου, είναι σαφές πως η κατάταξη αυτή κάτι σημαίνει για το παρελθόν και το μέλλον του μάγου. Αλλιώς δεν θα υπήρχε.

Hogwarts_House_Windows_small

Το καλό της υπόθεσης είναι πως όλα αυτά γίνονται με ένα καπέλο, δηλαδή βάσει μυαλού, σκέψης, αποφάσεων, επιλογών και όχι έμφυτων ταλέντων. Το βεβαιώνει αυτό και ο Ντάμπλντορ με το περίφημο: «It is our choices that show what we truly are far more than our abilities.» («Οι επιλογές μας πολύ περισσότερο από τις ικανότητες μας, είναι αυτό που δείχνει τι πραγματικά είμαστε.»)

Ο δεύτερος λόγος που δεν μας αρέσει αυτή η πρακτική είναι ότι αυτός ο διαχωρισμός σε κάθε περίπτωση δημιουργεί την αίσθηση ενός συλλογικού δρόμου μόνο για το ένα τέταρτο των μαθητών. Οι υπόλοιποι αντιμετωπίζονται ανταγωνιστικά σε έναν αγώνα δρόμου για το σχολικό πρωτάθλημα με το βλέμμα στραμμένο στις κλεψύδρες με τους βαθμούς! Και η συμπεριφορά αυτή συνεχίζεται και εκτός σχολείου, καθώς ένα μάγος που μπαίνει στο Γκρίφοντορ στα 11 χρόνια του, είναι Γκρίφιντορ για πάντα.

Παρόλ’ αυτά αλλά και για όλα αυτά αποφασίσαμε να γράψουμε ένα κείμενο για το Χάφλπαφ, γιατί είναι ο πραγματικά αντιρατσιστικός κοιτώνας. Η Χέλγκα Χάφλπαφ, μία από τους 4 ιδρυτές του Χόγκουαρτς είναι η μόνη που ήθελε να δέχεται όλους τους μαθητές. ΟΛΟΥΣ.

hufflepuff_wallpaper_by_iclethea-d53i2y0

Ας δούμε όμως πώς παρουσιάζονται οι Χάφλπαφ στα τραγούδια που λέει το καπέλο της επιλογής:

Στο πρώτο βιβλίο οι Χάφλπαφ είναι «πιστοί, υπομονετικοί και δίκαιοι». Στο τέταρτο βιβλίο τους χαρακτηρίζει η εργατικότητα. Στο πέμπτο βιβλίο τα πράγματα γίνονται πιο σύνθετα…

Μπροστά στον Β Μαγικό Πόλεμο το καπέλο της επιλογής, προκειμένου να προειδοποιήσει τους μαθητές για τους κινδύνους που κρύβει ο διαχωρισμός, τους παρουσιάζει την ιστορία των 4 ιδρυτών και του τσακωμού τους. Σε αυτό το τραγούδι μας λέει πως όταν οι 4 ιδρυτές προσπαθήσουν να αποφασίσουν ποιους θα δέχεται το σχολείο η Χάφλπαφ είπε: «I’ll teach the lot, And treat them just the same.» («Θα τους διδάξω όλους, Και θα τους συμπεριφέρομαι με τον ίδιο τρόπο.») Το καπέλο στη συνέχεια εξηγεί πως τελικά ο κάθε ιδρυτής διάλεγε τους μαθητές τους. Ο Σλέθεριν έπαιρνε τους καθαρούς στο αίμα και ικανούς μάγους, ο Γκρίφιντορ τους γενναίους και η Ράβενκλοου τα κοφτερά μυαλά. Η «καλή» Χάφλπαφ δίδασκε «τους υπόλοιπους». (Good Hufflepulf she took the rest, And taught them all she knew»). Όμως αυτό δεν είναι καλοσύνη. Είναι δικαιοσύνη.

Δυστυχώς αυτό δεν το θυμόμαστε πάντα. Συνήθως αναφέρουμε τους Χάφλπαφ ως εργατικούς και δίκαιους και όχι ως «τους υπόλοιπους» (the rest), ως ένα σύνολο ανθρώπων χωρίς ιδιαίτερες δεξιότητες. Αυτή η επικράτηση των στίχων των πρώτων τραγουδιών δεν μας πολυαρέσει. Φαίνεται να κρύβουμε αυτούς που δεν έχουν αρετές. Ενώ, για μας, ακριβώς εκεί βρίσκεται η ουσία της αντίληψης της Χάφλπαφ για το δικαίωμα στη μόρφωση και τη δημιουργία.

hufflepuffrulesfeatureimage.png

Ακόμα όμως και με την επικράτηση της αντίληψης πως οι Χάφλπαφλ είναι εργατικοί, πάλι μιλάμε για τον πιο δίκαιο κοιτώνα. Έχουμε τη δίκαιη επικράτηση της αξίας της επίκτητης δύναμης έναντι της αξίας του εκ γενετής προσόντος. Η εργατικότητα καλλιεργεί τις δεξιότητες αντί να τις προϋποθέτει, όπως συμβαίνει στην περίπτωση του Σλίθεριν και του Ράβενκλου που αντιμετωπίζουν τους μαθητές με κάποιο… ελιτισμό. (Η αλήθεια είναι πως και η γενναιότητα του Γκρίφιντορ δεν θεωρείται τόσο έμφυτο χάρισμα όσο συνειδητή επιλογή- βλ. διάλογος Χάρι Πότερ– Καπέλου της επιλογής.)

Ακόμα κι έτσι, όμως, η εργατικότητα δεν είναι αρκετή για να δοξάσει τους Χάφλπαφ. Στο πρώτο βιβλίο ο Ντράκο Μαλφόι, που θέλει βέβαια να μπει στο Σλίθεριν, φοβάται μήπως το καπέλο της επιλογής τον τοποθετήσει στο Χάφλπαφ. Και η απάντηση του Ρον όμως δεν έρχεται να υπερασπιστεί το Χάφλπαφ. Λέει απλώς ότι είναι καλύτερο από το Σλίθεριν, πράγμα πολύ εύκολο… όταν αυτός που μιλαει είναι ένας αντιρατσιστής μάγος, όπως ο Ρον, που αναπαράγει και τη στερεοτυπική αντίληψη για τους μοχθηρούς Σλίθεριν

2db61afac4eb51c83db2d6c745546eae

Αλλά ούτε κι εμείς δεν γράφουμε για να δοξάσουμε το Χάφλπαφ. Γιατί όπως φαίνεται κι από τα παραπάνω λόγια της Ρόουλινγκ οι Χάφλπαφ δεν έχουν την ανάγκη να δοξαστούν. Η συζήτηση για τους αγαπημένους μεγάλους μάγους που έβγαλε, όπως η Τονκς και ο Σέντρικ ή ο επιτέλους-ένας-πρωταγωνιστής Νιουτ Σκαμάντερ είναι λάθος. Οι Χάφλπαφ δεν στοχεύουν στη δόξα.

Υ.Γ.: Μ’ αυτή την έννοια και ο Χάρι Πότερ δε θα μπορούσε εύκολα να είναι ένας εργατικός, τίμιος και καθόλου αλαζονικός Χάφλπαφ; Αυτά τα προσόντα τα έχει και θα αρκούσαν για να κάνει όσα έκανε. Θα μπορούσε όμως ο κεντρικός ήρωας της ιστορίας, ο εκλεκτός, να είναι ένας Χάφλπαφ όταν υπάρχει ένας άλλος κοιτώνας με σύμβολο το λιοντάρι;

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s